زرتشت کیست وکجا بوده؟


زرتشت 
زرتشت که در اوستا زرتشترا نامیده میشود به معنی‌ "روشنایی‌ زرین" یا "ستاره درخشان زرین" است
از آنجا که زمان و مکان او به علت ویرانیها و تجاوزات و به آتش کشیدنهای متداوم غارت گران فرهنگ ایران از اسکندر گجستک گرفته تا وحشیان عرب و مغول و ترکان عثمانی تا به امروز، بسیاری از متن ایرانیان از میان رفته است، و با باز نگری تاریخ اوستا که با همت و دلیری ایرانیان زرتشتی و زرتشتیان هند تا کنون بر جا مانده، نشان میدهد که اشوزرتشت به اهتمام بسیاری از محققان در منطقهٔ آذرآبادگان (آذربایجان) امروزی به دنیا آمده (اینکه فکر کنیم آذربایجان‌ها ترک هستند بسیار خنده دار است زیرا که در واقع ترک از نژاد مغولان و منطقه قفقاز به ایران سرازیر شده اند و آذربایجانی‌ها تنها ترک زبان شده اند همانگونه که ما اگر فردوسی‌ بزرگ را نداشتیم همه به زبان عربی‌ حرف میزدیم).
بنا بر روایت‌های کتاب اوستا نام مادر زرتشت دغدو و پدر او پورشسب بوده از خاندان اسپنتمان. نام همسر او هووی و دارای سه پسر به نامهای ایسد واستار، اُروتدنر و خورشید چهر بوده و سه دختر او فِرِنی، تیریتی و کوچکترین دختر زرتشت که خود او نیز در "گاتاها" نام او را میبرد پوروچیستا است که نحوه ازدواج و انتخاب او با وزیر شاه درس و پیام بسیار ژرف اخلاقی‌ است به والدین و فرزندان و آزادی انتخاب راه زندگی‌ در باورهای دین بهی‌ مزدیسنا.
به گمان بسیاری از محققان تاریخ زایش اشوزرتشت بین ۶۰۰ تا ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد است که تا مدتها در تقویم زرتشتیان نیز از تاریخ ۷۷۵۴ استفاده میشد که در عرض این چندین سال گذشته همه تقویم‌ها به ۳۷۵۴ تغییر یافته‌اند???، یعنی‌ ۱۷۴۲ سال قبل از میلاد. به اعتقاد همه تاریخ پژوهان تفکر یکتا پرستی‌ خداوند برای اولین بر توسط زرتشت به جهان ارزانی شد که در ادامه به ادیان دیگر نیز منتقل شد.
اشوزرتشت با خرد و بینش درونی خود به راز وجود آفریدگار می‌رسد و اهورامزدا نیز در جواب تمامی‌ پرسشهای زرتشت آرزویش برای آموزش و گسترش راستی‌ و درستی‌ در جهان او (زرتشت) را که اکنون ۳۰ ساله است بر میگزیند تا آوای اندیشه برنگیز مزدایی را به همگان برساند، با تامان تلاش‌های اشوزرتشت کرپنها و کویان(دکانداران مذهبی‌ در زمان او) دست از آذر و اذیت او و همراهانش بر نمی‌‌دارند و همچون امروز ما این سخنان اندیشه بر انگیز گاتهایی را دشمن دکانداری و مغزشویی‌هایشان می‌دیدند، بنابر این اشوزرتشت به شرق ایران راه می‌سپارد و در بلخ شاه گشتاسب کیانی آیین‌ و دین بهی‌ مزدیسنا زرتشت را می‌پذیرد و در گسترش پیام جاودانه زرتشت یار و همراه اشوزرتشت میشود.
 
باز بنا به روایت اوستا اشوزرتشت در سنّ ۷۷ سالگی به دست "طور براتور" که به همراه لشکریان بسیار به بلخ حمله کرده بودند در هنگامه نیایش به شهادت می‌رسد، روان پاکش جاودان و سرای نور و سرور و شادمانی جایگاهش باد. به اعتقاد بعضی از مورخین مزار شریف در افغانستان امروزی را محل شهادت وی می‌دانند و مسجدی که بر روی درب مهر زرتشتیان ساخته شده و اکنون اعتقاد دارند که امام اول شیعیان در آنجا مدفون است را آرامگاه زرتشت می‌دانند...
 
دين زرتشت تنهابه گاتها (گاهان) ختم ميشود و بس.
 
دين اشوزرتشت تنها مربوط به انديشه هاى خود اوست و همانطور كه ميدانيم تنها كتاب او "گاتها" است مابقى كتابها از جمله كتاب نفيس و گرانبار "اوستا" مجموعه تمامى دست آوردهاى فكرى ايرانيان و آنچه را كه در زمينه اخلاقيات موبدان "مغان" از انديشه هاى اشوزرتشت درك كردند را ميرساند، مانند اينكه ما بگوييم رساله امام خميني و يا مجموعه رسالات و مقالات و كتب ديگر در مورد اسلام همان سخنان و گفتهاى پيامبراسلام است كه هرگز اينگونه نيست و تنها كتاب پيامبراسلام قرآن آس و بس. مابقى كتابها و نوشتارها جزو فرهنگ و منش و بينش و كنش ايرانيان زرتشتى در طول هزاران سال تاريخ و تمدن خود است كه از آن ميتوان بعنوان دانشنامه مزديسنا (زرتشتى) نام برد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: زرتشت

تاريخ : شنبه 16 مرداد 1395 | 13:54 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |